Door Caty Kroon - Wij Nederlanders zijn op veel vlakken een merkwaardig volkje. Met tradities en feesten vind ik ons bijvoorbeeld nogal mankerend. Voor zover ik weet zijn veel van de jaarlijkse feesten die wij traditie noemen nageaapt uit het buitenland. Dat geeft niet, maar het is misschien wel de reden dat we er gewoon niet zo goed in zijn. Omdat we het niet zelf hebben bedacht. Wel zijn we goed in zakendoen rondom die feesten. We spreken immers niet voor niets over Hollandse handels'geest'. Die 'geest' zit in ons. We kunnen enorm kruidenieren. Daarom hebben we hier in Nederland geen Black Friday, maar Black November.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Moederdag en Vaderdag: blij dat het weer voorbij is

Moederdag en Vaderdag zijn bedacht in Amerika, Halloween is van oorsprong Iers en Schots en Sinterklaas komt uit Turkije (of toch Griekenland?). Het zijn allemaal feesten waar we deep down weinig mee hebben. Een aantal mensen zal verontwaardigd roepen dat Moederdag en Vaderdag toch diep verankerd ligt in de Hollandse traditie. Dat kan zo zijn, maar wie van de lezers durft hardop te zeggen dat hij blij is als die jaarlijkse zondagse verplichting er weer op zit?

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Niet bloedfanatiek met Halloween

En Halloween is ook niet bepaald een feest dat bloedfanatiek op touw wordt gezet om de kinderen te laten griezelen met ouders die vrij nemen om te helpen pompoenen uit te hollen of wekenlang achter de naaimachine zitten om enge kostuums te maken.

Het sinterklaasfeest is zo'n beetje de enige traditie die in Nederland redelijk ingeburgerd was. Maar iedereen voelt op zijn roe en mijter aan dat de sint zoals we die kenden op zijn retour is. We zijn onze onschuld (of naïviteit) kwijt en het feest is verworden tot een deugkramp.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Pinksteren, wat was dat ook alweer?

Gek genoeg is er niets mis met onze handelsgeest rondom feestdagen. Bij mijn weten zijn we een van de weinige landen dat een tweede christelijke feestdag kent: tweede kerstdag, tweede paasdag en tweede pinksterdag. Met dat laatste feest weet ook bijna niemand raad, behalve dat je het kunt associëren met twee vrije dagen. Die tweede dag was vooral het feest van de meubelboulevard.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Black Friday maar dan langgerekt

En Black Friday? Daar doen we in Nederland niet echt aan zoals het hoort. Hier heb je over het algemeen geen kortingsdag op vrijdag, maar zijn er vele dagen achtereen waarop je Black Friday-korting kunt krijgen. Dat ontkracht natuurlijk wel die ene speciale dag in het jaar. Voor wie het niet weet (en dat zijn er meer dan je denkt, vermoed ik): even een korte uitleg wat Black Friday nu eigenlijk is.

Black Friday komt uit Amerika en is de dag na de Amerikaanse nationale feestdag Thanksgiving dat altijd iedere derde donderdag in november wordt gevierd. Tijdens Black Friday kun je in Amerika enorm veel artikelen kopen met belachelijk hoge kortingen. Veel winkels gaan extra vroeg open en niet zelden ontstaat er al midden in de nacht een rij wachtenden voor een warenhuis. Black Friday luidt hiermee het seizoen in voor de kerstaankopen en veel Amerikanen hebben vaak een vrije dag.
De naam Black Friday gaat terug naar het jaar 1869 toen in Amerika financiële paniek uitbrak op de beurs bij speculanten in goud, ook wel de goudcrash genoemd.

Van dergelijke hoge kortingen zou de Nederlandse handelsgeest spontaan aan de beademing moeten

In Nederland werd sinds ongeveer 2015 het begrip Black Friday bekender. Je kunt dan allerlei artikelen met korting kopen, maar niet zo spectaculair als in Amerika en ook wel Engeland. Daar kun je soms een stofzuiger kopen voor 1 dollar of hebben artikelen een korting van 75% of meer. Van dergelijke hoge kortingen zou de Nederlandse handelsgeest spontaan aan de beademing moeten. Nee, Black Friday is prima, maar het moet niet te veel kosten.

De tekst gaat onder de afbeelding verder.

Black Friday aanbiedingen, stunts, weekends, deals. Huh?

Om toch voldoende omzet te halen gaan we in Nederland niet sensationeel stunten, maar verlengen we eenvoudig de tijd dat we de artikelen in de reclame hebben. Zodoende kun je al weken voordat het Black Friday is 'profiteren' van Black Friday aanbiedingen, stunts, weekends, deals en meer van die benamingen. Het haalt het niet bij de echte Black Friday, die gewoon op Friday hoort te zijn.
Wel laten we op de Black Friday-kortingen soms onze Nederlandse kruideniersgeest los door artikelen eerst duurder te maken en ze daarna tijdens Black Friday in de aanbieding te doen. En zo polderen we in Nederland net zo lang totdat 'Black Piet' een bleekneus is en Black Friday een grijze maandagochtend. Tradities, wie houdt er niet van?