Door Caty Kroon - Je zal maar programmamaker zijn en aan het einde van het jaar ontdekken dat een vier uur durend beeld van een haardvuur hoger in de kijkcijferlijst staat dan jouw uitzending.

Sinds eerste kerstdag is er een nieuwe standaard waaraan programmamakers het succes van hun uitzendingen kunnen afmeten meten: Het Haardvuur. SBS6 zond op eerste kerstdag (Ho Ho Ho) vier uur lang het beeld uit van een knappend haardvuur. En wat denk je? De haard kwam in de Top 25 van de Stichting KijkOnderzoek (SKO) omdat er maar liefst 1,7 miljoen mensen minimaal één minuut op het haardvuur hadden afgestemd (Ha Ha Ha). Rond 20.30 uur keken er 400.000 mensen.

De tekst gaat onder de Top 25 verder.

Koude rillingen over Het Haardvuur

Het Haardvuur had een gemiddeld aantal kijkers van 281.000. Een hoeveelheid waar een aantal mensen best jaloers op zullen zijn. Vorig jaar werd op deze tijd op SBS6 de Disney-film Frozen uitgezonden, die zo'n 40.000 kijkers minder trok. Ook bij Johnny de Mol zullen de koude rillingen over de rug lopen als hij ontdekt dat Het Haardvuur meer kijkers (+6.000) trok dan zijn eigen talkshow daags ervoor. Dat gezegd hebbend is het natuurlijk wel te prijzen dat er programmamakers zijn die in ieder geval hun nek uitsteken om te proberen een goed programma te maken.

De tekst gaat onder de foto verder.

De straten van Dordrecht

In Dordrecht kun je bij de stadsomroep urenlang kijken naar de beelden van een webcam die op het dashboard van een auto is gemonteerd. De auto rijdt over Dordtse wegen en door Dordtse straten en ze zetten die autobeelden aan op het moment dat er geen reguliere uitzending is. Er wordt niets gezegd, je kijkt alleen met de chauffeur mee alsof je op de passagiersstoel zit. Een medewerker van de omroep vertelde me dat dit hun best bekeken programma is. Ze krijgen er ook de meeste post over, vaak van mensen die vragen of ze eens mogen meerijden in de auto.

Wat ik me afvraag is dit: zegt dit alles nu iets over de makers van dergelijke programma's of over de kijkers die dit hooglijk waarderen? Daar ben ik dus nog niet uit, al roep ik ondertussen wel naar alle mensen die hun best doen om mooie televisie te maken: houd moed!