Door Caty Kroon - Onlangs was ik in een Dordtse winkel waar ik een gesprek had met de eigenaar. Sindsdien moet ik regelmatig denken aan wat hij zei, vooral als ik met een volle boodschappentas uit de binnenstad naar huis loop.
Die winkelier vertelde dat iemand van de gemeente Dordrecht bij hem op bezoek is geweest. Het is namelijk zo dat de binnenstad vanaf 2026 een zero-emissiezone wordt voor stadslogistiek. Dat klinkt ingewikkeld en vooral saai, maar het heeft nogal wat voeten in de aarde.
Wat is het geval. Auto's die straks de binnenstad in willen, mogen geen schadelijke stoffen meer uitstoten. Er mogen alleen schone auto's naar binnen zoals elektrische en auto's die rijden op waterstof. De gemeente Dordrecht is bezig om 'draagvlak te creëren' voor dit plan. Dat is in dit geval overbodig want het gaat toch door, of er nu onder de Dordtse winkeliers draagvlak voor is of niet. Alle gemeenten in Nederland mogen namelijk vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens rijden.
Dus hoe komen straks alle spullen in de Dordtse etalages en in de schappen? Gaat het bijvoorbeeld langer duren voordat ik mijn bestelling kan ophalen in de winkel? Word ik straks op de Voorstraat overreden door cargobikes die ik niet hoor aankomen of studenten met bestelboxen op hun rug die 's morgens door de winkelstraat racen om de nieuwe collectie onderbroeken af te leveren bij Zeeman? Als het op die manier gaat, durf ik geen parketvloer te bestellen in de binnenstad. Dat is zielig. En waar komen die cargobikes dan vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat er iemand vanaf een magazijn in Delfzijl naar Dordrecht komt fietsen.
Vrijwel iedere avond spat de hemel boven de binnenstad uiteen in kleuren en sterren
Nee, daar is het volgende op bedacht. In de wandelgangen (daar verblijf ik graag) wordt gezegd dat er een overslagpunt komt ter hoogte van het Energiehuis. Bij dit pick-uppoint moeten de paria-vrachtwagens stoppen en hun handel afstaan. Die wordt dan overgeladen in de milieuvriendelijke maatjes die het naar de binnenstad brengen.
Persoonlijk vind ik het een gedoe, want dat zal logistiek nog best ingewikkeld zijn. De kans is groot dat mijn nieuwe pyjama zomaar bij de kebabzaak wordt afgeleverd of in een tentenspeciaalzaak. Hoewel tentenspeciaalzaken in onze binnenstad dun gezaaid zijn, volgens mij.
In eerste instantie dacht ik: kunnen we het verminderen van die CO2-uitstoot niet ergens anders vandaan halen? Bijvoorbeeld geen vuurwerk meer afsteken. In de Drechtsteden vindt dat namelijk niet alleen plaats tijdens oud en nieuw, vrijwel iedere avond spat de hemel boven de binnenstad uiteen in kleuren en sterren.
Die vuurpijl gaat niet helemaal op. Deskundigen zeggen dat vuurwerk wel CO2 uitstoot, maar verhoudingsgewijs niet zo heel veel. Geschat wordt dat dit 'slechts' zo'n 3,5 miljoen kilo is. Het lijkt mij nog enorm veel, maar het schijnt dat al het afgestoken vuurwerk op één jaar evenveel is als twintig minuten uitstoot door de Nederlandse industrie.
Voor het beleveren van winkels in de Dordtse binnenstad gaat het plan zelfs nog verder. Er zijn mensen die Dordrecht het 'Venetië van het noorden' noemen (niet lachen) en daarom wordt in overweging genomen om het bevoorraden ook met bootjes te laten plaatsvinden. Ik durf er niet aan te denken wat dit zou betekenen voor mijn nieuwe ondergoed.
Dat het niet goed gaat met het klimaat, kan niemand ontkennen en ik ben zeker voorstander van het terugdringen van CO2 binnen het haalbare op deze verwende aarde. Onder het gezegde 'alle beetjes helpen' zouden we nu al kunnen stoppen met vuurwerk afsteken als het geen 31 december is. Dus tegen wie vanavond naar buiten gaat om zijn duizendklapper af te steken, zou ik willen zeggen: denk aan je nieuwe onderbroek.