Door Jeroen Bootsman - Het Eurovisie Songfestival gaat steeds meer lijken op een clipfestival. Voorbij zijn de tijden van domweg een liedje zingen op het podium. Een pakkende act en imponerende visuele vormgeving zijn tegenwoordig meer dan het halve werk. Zweden mag gerust pionier op dit gebied worden genoemd. De nationale voorronde Melodifestivalen is elk jaar een doorslaand kijkcijfersucces en maatgevend als het gaat om het kiezen van het beste liedje, de beste artiest(en), de beste act en beste vormgeving. Zweden won al vier keer in tijden dat al die franje er nog niet zo toe deed, maar wist de laatste elf jaar maar liefst drie keer te winnen op een manier waar andere landen met bewondering naar kijken.
De tekst gaat hieronder verder.
Puike Marcus & Martinus
Sinds Loreen vorig jaar voor Zweden won, voert het land samen met Ierland de ranglijst van meeste zeges aan: zeven stuks! Slechts één keer (in 2010) wist het land zich niet te kwalificeren voor de finale en een notering buiten de toptien is een heel grote uitzondering. Als winnaar en organiserend land hoeft Zweden dit jaar niet eerst door de halve finale heen, maar die zou deze uit Noorwegen afkomstige tweeling sowieso met gemak halen. Het geheel doet nogal denken aan de Ierse tweeling Jedward, die met een soortgelijk nummer en aankleding in 2011 Ierland voor vooralsnog de laatste keer de toptien deed halen. Zweden staat nu als negende genoteerd bij de bookmakers, maar het kan haast niet anders of deze puike bijdrage van Marcus & Martinus met het lied Unforgettable gaat de komende weken nog stijgen.